Gå til hovedinnhold

En blodig julegave under treet

Fru Muffins har hatt en lengre bloggepause. Men innimellom blir jeg rett og slett så forbannet og oppgitt at jeg trenger å få det ned på tastaturet..

Jeg er oppgitt over politikerne våre som ikke klarer eller viser reell vilje til å avvikle pelsdyrnæringen i Norge men at skattepengene mine istedet går med til å holde liv i en næring som driver med mer eller mindre systematisk dyreplageri. For her er det snakk om minimumskrav som ikke engang oppfylles og statlige instanser som lukker øynene for det de vet at foregår bak de høye gjerder. Politikere og statlige byråkrater som ikke har baller nok til å sette foten ned engang for alle.

Jeg er oppgitt over venner og bekjente som jeg velger å tro at er oppegående nok til at de faktisk forstår budskapet men som fortsatt velger å ikke bry seg. I håp om å se litt bedre og trendy ut med et dødt dyr rundt hettekragen. Eller kanskje de tror de er både pene og trendy i pelsvesten sin som for øvrig består av  måneder med ren skjær dyremisshandling hvis den kommer fra en norsk pelsdyrprodusent. Eller enda verre;  Canada Goose jakken eller julegavefavoritten Parajumpers jakken :




Dyrevernalliansen påpeker på sine nettsider at pelsen til Parajumpersen sannsynligvis er fremskaffet via ulovlige fangstmetoder så umenneskelige og ondskapsfulle at det etter min mening rett og slett er flaut å bli sett i et slikt blodig plagg...tør du se? Eller lukker du øynene for det du egentlig vet?




Når nå sjefsstylist Jan Thomas har gått ut og sagt at han aldri mer kommer til å vise seg i pels eller benytte dette i sitt arbeid, da skulle man jo tro at en viss utvikling har nådd frem til en viktig gruppe. Og etter hvert finnes det faktisk en del norske kjendiser som velger å bruke sitt navn for å stoppe galskapen. For hva er egentlig trendy i 2011? Jeg mener det er trendy å være snill. Og å vise at vi har hjertelag også med våre medskapninger som ikke er i stand til å forsvare seg selv. At vi jenter velger å gjemme oss bak reklamens glansede vinterdrømmer og rettferdiggjøre vår pelsbruk med at "det sikkert ikke er sånn"viser egentlig bare hvor dumme vi er. Eller enda verre. Hvis det ikke skyldes dumskap, da skyldes det vel i bunn og grunn at vi ikke er særlig pene på innsiden når alt kommer til alt.


"En nasjons storhet og dens etiske fremskritt kan bedømmes etter måten den behandler dyrene... 
Jeg mener at, jo mer hjelpeløst et dyr er, desto mer er det berettighet til menneskets beskyttelse fra menneskets grusomhet."


-Mahatma Gandhi-


La oss vise at vi er såpass intelligente og gode i hjertene våre at vi velger å ikke ønske oss blodige pakker til jul. Pakker som er fylt med lidelse og ondskap. Og forhåpentligvis en stor porsjon dårlig samvittighet.

Det finnes jo så mange gode alternativer. Og en liste over pelsfrie butikker du kan ønske deg julegaver fra med verdens beste samvittighet finner du forresten her :)

Kommentarer

  1. Jeg kan ikke være mer enig!!!
    Takk for godt innlegg til ettertanke!

    SvarSlett
  2. Takk for info. ang. Parajumpersjakken. Jeg orket ikke se videon... Men jeg kommer ALDRI til å bruke pels.

    SvarSlett
  3. Jeg er så hjertens enig med deg i det du skriver i innleggget ditt her! Snubler over bloggen din på min vei inn i NIB sin verden og hva får jeg lese... noe som omtrent skulle vært tatt ut av min egen munn og mitt hodet. Du får sagt det på en så bra måte! Hurra! Nesten så jeg får lyst og publisere innlegget ditt offentlig inne på noen av mine FB-"likes", som går på mot pels osv :-)

    SvarSlett
  4. Hei og takk for din kommentar:) Jeg blir glad hver gang jeg ser at jeg møter noen der ute som er opptatt av dette og deler mine tanker rundt dette temaet. Det viser seg at det er utrolig vanskelig å "nå inn til folk" når det gjelder disse tingene, noe jeg synes er veldig rart med tanke på hva vi faktisk snakker om av lidelser og grusomheter. Hvis du vil publisere innlegget på noen av dine FB "likes" er du selvsagt hjertelig velkommen til å gjøre dette. :) Ønsker deg en fin uke.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Liftgardiner i ull på ønskelisten

Morfar har vært på hytten og tatt mål. Liftgardiner i ekte ullstoff a la Helene Hennie er definitivt på ønskelisten nå. Inspirasjonen kom på Interiør og boligmessen i Grieghallen noen uker tilbake. Så nå er det neste steget å ta kontakt med forhandler og høre om pris på herligheten. Stoffene som Herr og Fru Muffins falt for var i blåtoner og kommer fra Green Apple som også har noen eksempler på nettsiden sin: Liftgardin i ullstoff med skinn detalj... Fine rutemønstrete puter og pledd.. Egentlig likte jeg aller best dette stoffet, gardiner vist på bloggen til butikken Skyttelen i Elverum.,  men regner med at det er litt og hvert å velge mellom også i butikken her på vestlandet.  Bilde lånt fra http://skyttelen.blogspot.com/2009/11/gardiner.html Vinter og høstsesongen er under oppseiling og det er flere ting fru Muffins ønsker seg til residensen på fjellet....for eksempel lampen Wallacestone fra Living hadde gjort seg over spisebordet. Den koster i overkant av 3000,

Litt nytt

På lørdag hadde mannen min bursdag og vi hadde noen timer fri for litt interiør shopping. Skjenken bak sofaen og de to lampene fikk bli med hjem. Skjenken er samme merke og modell som den som står i yttergangen . Nokså fornøyd med resultatet vi ☺ Lamper fra JC interiør.

Drømmen ble virkelighet

Omsider ble drømmen om et nytt kjøkken virkelighet.  ☺☺☺ Vi er nesten i mål med prosjektet men en feil ved benkeplaten som er laget av Silestone har gjort at vi måtte re bestille denne. Ventetiden er mange uker. Det gjør at vi heller ikke får satt på endestykket av benkeplaten. Men vi begynner å få et inntrykk av hvordan ferdig løsning blir.  Snøhvit benkeplate i Silestone. Gardinene er fra Ralph Lauren og kjøpt på Finn.no Selv om det ferdige resultatet ikke er på plass enda er det deilig å slippe å leve på en byggeplass. Kan poste noen bilder fra perioden helt uten kjøkken en annen dag.