Gå til hovedinnhold

BloggLandias mørke side..?

Som rykende fersk interiørblogger har jeg sakte men sikkert begynt å skjønne litt mer av "kjørereglene" i BloggLandia. Fortsatt er jeg rimelig "grønn" med hensyn til data-teknikk og tekniske finesser men koser meg med bloggen min på mørke vinterkvelder.  Det begynner imidlertid å demre for meg at det også finnes et visst hierarki og et sett uskrevne regler i BloggLandia der noen blogger skiller seg ut med mer stjerne-status enn andre. Jeg stusser også litt over disse bloggernes mange lesere som så godt som aldri uttrykker annet enn nesegrus beundring over "kjendis-bloggernes" presenterte prosjekter uansett hva det måtte være.


I mitt hode tenker jeg at dersom blogging skal være interessant må det innimellom være rom for litt diskusjon og ikke minst konstruktive tilbakemeldinger som et tillegg til alle "såååååååå fint!" ! og "ååååååååååå så fantastisk inspirerende og flink du er" disse sidene gjerne flommer over med. Her om dagen måtte jeg nesten le. Jeg har ingen intensjoner om å henge ut noen og nevner derfor heller ikke navn, men "interiør-prosjektet" som ble presentert var helt ærlig litt "bak mål" eller "skivebom" om dere vil, på en vanligvis så utrolig lekker interiørblogg med eksepsjonelt mange lesere. Ikke en eneste av dem som kommenterte våget å si noe annet enn at dette var usedvanlig vakkert og fantastisk oppfinnsomt. Jeg undres over hva som er grunnen til dette. Er vi rett og slett redde for å bli skjøvet ut av "det gode kvinnefelleskapet" dersom vi våger oss på en kommentar som ikke er udelt positiv (men selvsagt) innenfor høflighetens rammer?


Som en kontrast til sistnevnte har jeg nylig oppdaget en annen mørk side av BloggLandia, der enkelte bloggere føler seg uthengt. På en blogg leste jeg at en en feig anonym (gjetter på at hun er en skikkelig bitch) regerett skrev at vedkommende hadde et "harry" hjem. Oppdaget også at det på facebooksiden "Boligfryd" har foregått en viss hønsekamp om å bli årets blogger.  Bloggeren Daisys Home skriver om dette og sier i et innlegg at hun føler seg mobbet og i tillegg truet. TRUET?! Hvis dette er tilfelle er det jo på grensen til det absurde!? Kvinner er kvinner verst, men å ta interiørbloggingen sin så alvorlig at man velger å såre andre med vilje ved å slenge dritt om interiørsmaken og det som blir presentert i bloggen er jo fullstendig lavmål.. Get a life liksom!? Det må være rom for alle stilarter og oppfatninger av hva som er pent og stygt, ikke alle liker Shabby chic stilen og heller ikke andre har råd til et hvitt drømmehus til flerfoldige millioner som selvsagt har ditto interiør som tar seg både pent og lekkert ut på "trykk" her på BloggLandia. Selv om jeg ikke akkurat deler Daisys smak med hensyn til interiør er jeg mer imponert over dem som klarer å skape noe kreativt og spennende ved oppussing og nytenkning/gjenbruk enn dem som i hovedsak "kjøper seg til topplassering" hvis jeg greier å uttrykke det jeg mener på en forståelig måte?  Uansett hvilken interiør-stil vi måtte like og hvilke omgivelser vi synes det er hyggelig å omgi oss med må vi ikke glemme å respektere hverandre og ikke minst hverandres valg. Ingen har monopol på "god smak" selv om vi kan si at vi overhodet ikke kunne tenke oss å ha det slik eller slik. Kjerringfakter av typen jeg har sett på enkelte mobbeinnlegg bør vi som interiørbloggere holde oss for gode til, i verste fall blir vi mobbet av resten av "samfunnet" hele gjengen, som en gjeng bitchy husmødre med ikke noe bedre å ta seg til på formiddagene enn å hakke på hverandre på beste hønse-vis!

Kommentarer

  1. Applaus!!! Virkelig godt skrevet, og ikke minst godt observert! Godt med friske pust som tør å ta bladet fra munnen...
    Tror sannelig jeg må legge deg i blogglista mi! :)

    SvarSlett
  2. Slenger meg med på Violetta..
    Virkelig bra skrevet !!!
    jeg vil og følge deg videre :)

    Klem,Kari

    SvarSlett
  3. Hurra! Det er så sant så sant det du skriver - de fleste av de hvite stilene har jo inspirasjon fra samme bladet og mye blir likt... Jeg synes det er fint å se på, men er nok tilbakeholden med å kritisere - da sier jeg heller ingenting... DET VIKTIGE ER JO VARIASJON - her er det mer som om de største bestemmer stilen - om en synes en rusten jernstol er flott så vil alle sitte på den mens de spiser middag i en rasende fart for ikke å fryse stompen blå... Et supert innlegg - ble helt revet med her jeg....
    Klem Hilde

    SvarSlett
  4. Velkommen som blogger!
    Og HURRA for et knallgodt innlegg, all ære for det!
    Har selv mange ganger lurt på hvordan noen kan få så mange følgere og kommentarer, for noen av dem har rett og slett en kjedelig blogg sett ut i fra mitt synspunkt.
    Derimot er det noen som rett og slett nesten blir mobbet ut av bloggverdenen som har blogger med både innhold og mening. Alt bunner ut i misunnelse tror jeg...
    Ingen av oss har lik smak, men likevel skal alle og enhver respekteres for nettopp dette!
    Tror jammen jeg legger din blogg til min bloggliste, for vi trenger nettopp sånne som deg, en person med meninger!

    Klem...

    SvarSlett
  5. Heisan..
    Du har mye rett i det du skriver her, jeg er veldig enig med deg selv om jeg synes at de "store" bloggerne er veldig dyktige!!!
    JEg er nok mer den sjangeren som blogger for at jeg har lyst og når jeg har lyst, ikke for at jeg MÅ ha et innlegg vær dag, det gidder jeg ikke.
    Jeg blogger i tillegg om det som jeg liker og har lyst og vise frem, jeg planlegger ikke akkurat innleggene mine hehe...

    Blogging skal være gøy..er mitt motto.

    Ha en kjempefin romjul.
    Klemmer fra Mona

    SvarSlett
  6. Føyer meg inn i rekken til kommentarene over.
    Godt skrevet!!
    Klem.

    SvarSlett
  7. Så herlig innlegg
    mye sant her, ja..jeg undres også av og til om hva som skjer her i blogg verdene.. Jeg har dette som ren hobby for min egen del og trives med det
    Legger meg som følger
    Klem M

    SvarSlett
  8. Hei.

    Jeg tar bølgen for et bra innlegg!!!!
    Har ikke blogg selv, men følger godt med i bloggverdenen - og jeg sier meg helt enig med deg...-:)

    Kommer til å besøke din blogg igjen!!

    Mvh
    Cathrine

    SvarSlett
  9. Hallelujah!
    Tusen takk!
    Nå gliser jeg hele hodet rundt her og ørene har forlengst falt av i mangel på plass.
    Så godt skrevet.Har mange ganger selv skulle sagt noe hmppfffhhppff om ett og annet.
    For meg er dette hobby. Huset mitt er enreise. Ja for prosjektet oppussing tar så lang tid så for min egen sjelefreds delbør jeg si til meg selv at det er reisen som er målet ikke det ferdige produkt.
    Det går inflasjon i enkelte blogger, og jadet er mye inflasjon i kommentarene. Rett og slett latterlig til tider. Hender seg jeg ikke gidder å kommentere nettopp på grunn av inflasjonsfaktoren. Hvis personen har fått høre åååh så fint det er fra 50 personer allerede så trenger den neppe min kommentart i tilegg. Ja og så hender det seg definitivt det går skjeis, og ikke så rent sjeldent selv hos "stjernene".
    Du har nå er fast følger.
    Line-Cathrin

    SvarSlett
  10. Fullstendig ening :) Kjempebra. dette har jeg skrevet om gang på gang....ikke s bra som deg da :)Å yte sin mening er alltisd skummelt....man blir hengt ut ...Ja, det er folk her på blogglandia som der er i RL...noen er sladrete, kjærringat...på den gale måten. De egenskapene forsvinner ikke her. Les innleggt jeg skrev noen dager før Daisy skrev sitt :) Alt i alt er jeg enig med deg, det er lov å si eller å ikke si noe i det hele tatt.!! Ikke si at det er styggt ol. Det har hendt at jeg har sagt åhhhh jeg syns det var finere før jeg...men jeg liker slitte gamle ting...alt behøves ikke å pusses opp. Jeg blir heller ikke sur når folk sier til meg at den hadde vært finnest hvitt en gul....
    Ha en herlig fin nytt år. Og velkommen. Endelig flere som tør å si sin mening her inne :)
    Kanskje slipper jeg unna litt pes..ha ha

    Klem

    SvarSlett
  11. Heisan

    Første gang jeg er innom hos deg, men tror nok ikke det blir den siste.
    Du skriver dette veldig bra. Det leses og fordøyes og det er sagt på en fin måte uten å støte noen.
    Jeg tror det er det vi ikke har lært oss, nemlig å være kritiske eller ikke like så godt noe, uten å måtte si det på en hatsk eller utspekulert måte....

    Jeg er heller ikke den som stiller kritiske spørsmål, men lar heller være å kommentere om det er noe jeg ikke liker....

    Jeg befinner meg heller ikke i interiørbloggersfæren med min blogg. Min blogg er hummer og kanari av det som faller meg inn der og da, men den er sånn jeg liker det....

    Godt nytt år til deg og dine :) Gleder meg til å lese mer av deg....

    SvarSlett
  12. dette er en blogg som er ærlig ....takk og lov for det
    Litt for mange diltere i dette samfunnet ;-D lykke til
    Å btw har prøvd meg med en kritisk obsevasjon men den har ikke blitt publisert (på en av norges største blogger)

    SvarSlett
  13. Til Anonym.
    Takk for det :) At du liker bloggen min og karakteriserer den som ærlig:) Det må være rom for å være seg selv, hvis man ikke kan være det i cyberspace engang, hvor kan man egentlig være det da? Skjønner ikke helt hvorfor enkelte er så levende redd for å få kritikk. Ihvertfall når det gjelder en såpass "overflatisk ting" som møbler & interiør. Har opplevd det du skriver, å kommentere uten "å bli publisert", men det tok en tid før jeg skjønte den egentlige grunnen - at kommentaren rett og slett ikke passet inn i det "imaget" denne bloggeren ønsket å gi av seg selv. (ikke interiørblogg da) Fortsett med de kritiske observasjonene du. Ha en fin helg :)

    SvarSlett
  14. hei
    spikeren på hode! Takk for at du oppsummerer og setter ord på dette fenomenet på en så fin måte!

    jeg deler din oppfatning
    det er også noe av grunnen til at jeg til nå ikke har vært med i NIB-utfordringer (man kan da ikke konkurrere i smak generelt), har valgt å være anonym, og ikke fisker etter smisk i det jeg skriver. det går an å være ærlig, hyggelig og konstruktiv også i bloggland, ikke?

    jeg er veldig glad for at du har meldt deg inn i Åpent hus- familien. Velkommen skal du være!
    Her er takhøyden stor! :)

    riktig god helg til deg
    beste hilsner
    fra
    Åpent hus

    SvarSlett
  15. Om du hinter til den bloggen jeg tror du gjør, så må du være klar over at denne bloggeren ikke publiserer negative kommentarer hun får. Så det kan fint være at folk har sagt noe annet enn "ååå så fint", det har bare ikke blitt publisert. Så vet du det.

    SvarSlett
  16. Stående applaus! Der satte du fingeren på noe jeg i min uendelige visdom har tenkt i mine mørkeste hjørner i mitt støvete hode... ;o)
    Det er så sant og jeg er så lei. Derfor gidder jeg ikke henge på noe som helst, med mindre jeg virkelig mener det. Så ser du meg hyle åååå så fantastisk, så er det for at det er ekte. Hvis ikke, holder jeg klokelig kjeft.
    Je kjæm tebarsat! (jeg kommer tilbake ;o)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Liftgardiner i ull på ønskelisten

Morfar har vært på hytten og tatt mål. Liftgardiner i ekte ullstoff a la Helene Hennie er definitivt på ønskelisten nå. Inspirasjonen kom på Interiør og boligmessen i Grieghallen noen uker tilbake. Så nå er det neste steget å ta kontakt med forhandler og høre om pris på herligheten. Stoffene som Herr og Fru Muffins falt for var i blåtoner og kommer fra Green Apple som også har noen eksempler på nettsiden sin: Liftgardin i ullstoff med skinn detalj... Fine rutemønstrete puter og pledd.. Egentlig likte jeg aller best dette stoffet, gardiner vist på bloggen til butikken Skyttelen i Elverum.,  men regner med at det er litt og hvert å velge mellom også i butikken her på vestlandet.  Bilde lånt fra http://skyttelen.blogspot.com/2009/11/gardiner.html Vinter og høstsesongen er under oppseiling og det er flere ting fru Muffins ønsker seg til residensen på fjellet....for eksempel lampen Wallacestone fra Living hadde gjort seg over spisebordet. Den koster i overkant av 3000,

Litt nytt

På lørdag hadde mannen min bursdag og vi hadde noen timer fri for litt interiør shopping. Skjenken bak sofaen og de to lampene fikk bli med hjem. Skjenken er samme merke og modell som den som står i yttergangen . Nokså fornøyd med resultatet vi ☺ Lamper fra JC interiør.

Drømmen ble virkelighet

Omsider ble drømmen om et nytt kjøkken virkelighet.  ☺☺☺ Vi er nesten i mål med prosjektet men en feil ved benkeplaten som er laget av Silestone har gjort at vi måtte re bestille denne. Ventetiden er mange uker. Det gjør at vi heller ikke får satt på endestykket av benkeplaten. Men vi begynner å få et inntrykk av hvordan ferdig løsning blir.  Snøhvit benkeplate i Silestone. Gardinene er fra Ralph Lauren og kjøpt på Finn.no Selv om det ferdige resultatet ikke er på plass enda er det deilig å slippe å leve på en byggeplass. Kan poste noen bilder fra perioden helt uten kjøkken en annen dag.