Gå til hovedinnhold

Individualister eller småfornærmet saueflokk?

Leser med en viss humor den noe opphetede stemningen på Landstil AS sin facebook side, som et resultat av at interiør-guru Halvor Bakke (Han heter faktisk ikke Hallvard da, slik Landstil skriver)  har gått ut i VG forleden og sagt han er lei av shabby chic stilen og at chabby chic nå er på vei ut. http://www.vg.no/innstikk/interior/2010/09/28/shabby-chic-er-ut/  Reaksjonene lar ikke vente på seg. Her er en gjeng ikke så rent lite fornærmede damer som gir sine "støtteerklæringer" til Landstil as over denne uhørte uttalelsen som bare MÅ skyldes at Halvor Bakke er kjøpt og betalt av Fargerike. Halvor sitt utsagn blir blant annet omtalt som "respektløst ovenfor det norske folk" og det er da rett og slett arrogant å komme med en slik påstand!!? Andre hevder at chabby chic er ingen trend det er en livsstil. Mulig det mine damer, men hvor mange av dere dyrket denne livsstilen bare få år tilbake?




Jeg har glede av å finne gamle ting og innpasse dem i mer moderne interiør.  F.eks. melkespann og gamle skilt. Huset er så godt som hvitmalt både utvendig og innvending. Hos meg som hos alle andre.  For 16-17 år siden hadde jeg derimot stor glede av å tørke roser og legge dem oppå det fine syrelutede vitrineskapet mitt fra Bohus. Skapet står nå på hytten klart til å bli - ja, hvitmalt.  Men den ene veggen i stuen hjemme er allerede for et år siden blitt mørkegrå. Var fargevalget et resultat av min særegne individuelle stilsans, eller var jeg allerede da blitt påvirket av en trend, noe jeg hadde lest i et interiørmagasin? Når jeg tenker meg om tror jeg bladet Maison hadde en artikkel om ulike matte overflater i grånyanser...så individualistitsk er nemelig jeg...
Jeg tror endring skjer over tid med de fleste av oss. Og i de fleste hjem. Å kalle hvermansens chabby chic interiør og det etterhvert så hvite omgivelsene rundt oss (vegger, tak, etc.) for individualisme skurrer i mitt hode. Derfor ble jeg også litt skuffet når Norges mest inspirerende hjem er så godt som spraylakkert hvitt. Satt på spissen, har du penger & en bøtte hvitmaling - go for it! Pent var det jo, praktisk?  Inspirerende?Jeg kjenner en mann som har klart å holde på på interiørstilen sin i 20 år. Han gikk for Le Corbousier og designklassikere. Helt til han fikk seg samboer med unger. Inn med nips og ut med stilrene flater. Han sier det selv, han bare ga opp. Så han skiftet stil han også til slutt. Det tok 20 år.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Liftgardiner i ull på ønskelisten

Morfar har vært på hytten og tatt mål. Liftgardiner i ekte ullstoff a la Helene Hennie er definitivt på ønskelisten nå. Inspirasjonen kom på Interiør og boligmessen i Grieghallen noen uker tilbake. Så nå er det neste steget å ta kontakt med forhandler og høre om pris på herligheten. Stoffene som Herr og Fru Muffins falt for var i blåtoner og kommer fra Green Apple som også har noen eksempler på nettsiden sin: Liftgardin i ullstoff med skinn detalj... Fine rutemønstrete puter og pledd.. Egentlig likte jeg aller best dette stoffet, gardiner vist på bloggen til butikken Skyttelen i Elverum.,  men regner med at det er litt og hvert å velge mellom også i butikken her på vestlandet.  Bilde lånt fra http://skyttelen.blogspot.com/2009/11/gardiner.html Vinter og høstsesongen er under oppseiling og det er flere ting fru Muffins ønsker seg til residensen på fjellet....for eksempel lampen Wallacestone fra Living hadde gjort seg over spisebordet. Den koster i overkant av 3000,

Litt nytt

På lørdag hadde mannen min bursdag og vi hadde noen timer fri for litt interiør shopping. Skjenken bak sofaen og de to lampene fikk bli med hjem. Skjenken er samme merke og modell som den som står i yttergangen . Nokså fornøyd med resultatet vi ☺ Lamper fra JC interiør.

Drømmen ble virkelighet

Omsider ble drømmen om et nytt kjøkken virkelighet.  ☺☺☺ Vi er nesten i mål med prosjektet men en feil ved benkeplaten som er laget av Silestone har gjort at vi måtte re bestille denne. Ventetiden er mange uker. Det gjør at vi heller ikke får satt på endestykket av benkeplaten. Men vi begynner å få et inntrykk av hvordan ferdig løsning blir.  Snøhvit benkeplate i Silestone. Gardinene er fra Ralph Lauren og kjøpt på Finn.no Selv om det ferdige resultatet ikke er på plass enda er det deilig å slippe å leve på en byggeplass. Kan poste noen bilder fra perioden helt uten kjøkken en annen dag.