Gå til hovedinnhold

Strutsebloggerne skal vel ikke bestemme alt?



Fru muffins er den siste uken blitt gjort oppmerksom flere sider ved livet i BloggLandia. Blant annet at hun "skal være klar over at enkelte bloggere konsekvent ikke publiserer "negative kommentarer"..."Tja, hvert sitt valg.." tenkte fru Muffins likegyldig da hun leste kommentaren fra en anonym leser,  og trakk så på skuldrene. Men sånn i ettertid har tankene likevel kvernet litt rundt akkurat dette fenomenet...

Noe sier meg at vi bloggedamer egentlig har litt vanskelig for å skille kortene når vi stadig bruker begreper som "mobbing" "negative kommentarer", "kritikk" og "konstruktiv kritikk". I det hele tatt, følelsen av at vi har mottatt noe vi ut i fra vårt ståsted tolker som "kritikk",  tror jeg hos mange aktiverer en liten rød lampe. Lampen er også kjent som vårt psykologiske forsvar. Piggene kommer ut og vi tenker umiddlebart på hvordan vi skal forsvare oss mot angrepet.  Tunellsynet kobles inn og vi klarer kanskje ikke helt å se etter det konstruktive i kommentaren som har landet i inn-boksen. Istedet fokuserer vi maksimalt på hvem dette kan være for en forferdelig person, som prøver å skade oss slik med sine uttalelser? 

I vårt samfunn blir kritikk ofte oppfattet som noe negativt. Bevisst eller ubevisst. En psykolog jeg har lest noe av sier at vi må lære oss å skille mellom negativ kritikk og konstruktiv negativ kritikk og for å kunne avgjøre om kritikken er konstruktiv eller bare negativ må vi se på hvem avsenderen er.

Hvis avsender er en ellers positiv person med et sunt forhold til livet er sjansen stor for at personen ønsker å gi en løsningsorientert tilbakemelding for å tipse deg om at du kan endre noe du gjør feil til det bedre. Det er velment, og til ditt eget beste. Avsenderen vil ditt beste. Og motsatt, det er som regel ikke vanskelig å avgjøre om avsenderen er en generelt negativ person som kommer med usaklige tullete tilbakemeldinger. Spesielt hvis dette er gjentagende adferd. Det er først da en kan ha lov å snakke om mobbing. Fordi mobbing fordrer at noe negativt skjer flere ganger. Men det trenger selvsagt ikke være mobbing selv om avsender er en idiot. Plagsomt ja, men da er det lov å sensurere og si at "dette gidder jeg ikke å forholde meg til og bruke energien min på å svare på". Ergo rett i søppelkassen med kommentarene.


En måte å møte konstruktiv kritikk på er derimot å si “takk”, og være vennlig. Så kan en jo også være glad for at noen gidder å bry seg. Hvis kritikken kommer fra en person du ikke kjente fra før, kan det faktisk være et godt utgangspunkt til å få deg en ny venn? Du vet ihvertfall at personen er ærlig...






Ok, håper ingen blir fornærmet nå - over fru Muffins muligens noe tanke-støvete refleksjoner. Men logikken eller mangelen på logikk; alt ettersom - slik den fortoner seg ihvertfall i fru Muffins hode : Bloggen er jo for mange av oss et fristed. Et sted som er bare vårt, der vi kan la fantasien og kreativiteten få utløp. Er det derfor flere av bloggedamene verner om sitt lille nettsted med en lett fiendtlig og fresende "elsk meg eller stikk" holdning?  Hvis en legger til grunn at de fleste av oss bloggedamer er noelunde veltilpassede med en rimelig sunn holdning til tilværelsen. Da er det jo også grunn til å tro at vi vil kunne gi tilbakemeldinger i kategorien konstruktiv negativ. Men bloggedamene som ikke vil se disse tilbakemeldingene engang (altså de konstruktive negative kommentarene)  - og som konsekvent sensurerer alt som ikke bærer preg av å være ren fan-post. Hvorfor blogger disse damene egentlig ? Hva vil disse jentene egentlig oppnå med bloggen sin? Tenk om en kunstner, forfatter, filmskaper, musiker e.l. gjorde det samme?  Er det bare meg som ikke har skjønt "cluet" her, eller er statementen "konstruktive tilbakemeldinger frabes, takk"  noe navlebeskuende og selvforherligende på en sånn litt strutsete måte ? 

Ja vet. Høres ut som jeg er en ekte burugle som er i BloggLandia utelukkende for å "ta noen". Overhodet ikke. Jeg skjønner jo at noen insisterer på å ha sitt lille bloggerike i fred for forstyrrende inputs som kan slå sprekker i både kinderegg-tilværelsen og det sarte sinn. Og noen tåler kanskje derfor heller ikke å høre dette.  Men det handler jo til syvende og sist om interiør her inne. Ikke asyl-politikk eller andre langt viktigere ting en kan ha sterke meninger om i disse dager. 

Helt enig i at det er fullstendig lov å la være å si noe eller ikke gidde å kommentere. Hvis en som leser kommer over noe en ikke liker. Helt greit. Men det bør vel i grunnen være fordi en ikke har noe å si. Og ikke fordi strutsebloggerne får lov å sette standarden for god og høveleg oppførsel i BloggLandia. 


Ha en fortsatt fin kveld







Kommentarer

  1. Du har all respekt fra meg og jeg er saktens enig. Jeg fanger opp ditt ønske om positiv konstruktiv kritikk som kanskje ikke er en regerett mangelvare, men noe som sjeldent forekommer. Jeg har som gjengs regel, spør bloggeren om ditt eller datt var bra eller er det noe annet jeg kunne ha gjort. Ja da svarer jeg sannferdig og konstruktivt. Og det til glede for både bloggeren og meg selv.

    Ja det er strutse bloggere og elsk eller hat meg bloggere. Jeg besøker blogger jeg har glede av som er hyggelige og legger igjen et ord hos meg.
    For meg handler det om at en blogg er personlig og ikke en eneste lang selvtilfreds eller reklame stasjon for gudene vet mange kjøkkenmaskiner eller annet. Å blogge er en personlig ting. I hovedsak tror jeg folk gjør det fordidet er morsomt, det erlike mye glede i å legge igjen/gi en kommentar som gjør dagen god for andre som å ta i mot en. En felles interesse binder oss sammen både strustser elskhat og lookatme og andre bloggere. Uten mangfold har nok blogglandia vært et fattig sted.
    Men konstruktiv kritikk eller kanskje konstruktive ord er bedre å bruke? skulle jeg også sett mye mere til.

    Konstruktiv klem!
    Line-Cathrin

    SvarSlett
  2. Hmmm... Jeg liker å legge igjen kommentarer hos de fleste, men jeg kan godt skrive at "dette liker ikke jeg" eller noe i den duren..., hvis det er noe i innlegget som ikke helt er min smak. Men det er jo ikke for å kritisere den som har skrevet dette, for jeg respekterer at andre har en annen mening eller smak enn meg.
    Og jeg har aldri slettet en eneste kommentar inne hos meg så langt, men selvfølgelig hvis det kommer noe som er ubehagelig kan det vel hende jeg gjør det. Men jeg er heldigvis mottagelig for både ris og ros! :-)
    Fint at du deler slike tanker med oss!

    SvarSlett
  3. Hei på deg!

    Fint du belyser dette emnet, og det gjør du på en helt strålendes måte. Jeg helt for "konstruktiv kritikk", men her er grenseskillet mange ganger tøyd litt langt. Jeg er en av dem som velger å ALDRI kritisere noen eller skrive nedlatendes på noen som helst måte. Så lenge innlegget ikke går ut på å provosere folk til en heftig diskusjon og bloggeren selv ønsker dette, syns jeg vi skal være flinkere til å drive frem FRAMSNAKKING i stedet for å være så opptatt av å "markere" seg selv. Jeg ser på min egen blogg som en "lirumlarum" blogg, hvor det aller mest handler om overfladiske ting og livet i hverdagen. Andre viktigere emner blitt disuktert i det private rom, og jeg er nok en av dem som velger bort å kommentere "uheldige" ting. Har nok blitt trigget noen ganger til diskusjon inne hos Trine Grung, men ofte renner det av av seg selv. Jeg syns vi skal stå sammen om å skape en hyggelig atmosfære her inne, og gjøre det vi kan for å ha det kjekt sammen. For det er vel det mesteparten av oss ønsker til syvende og sist..?
    Dette var et BRA innslag, og jeg skulle ønske enda flere ville lagt igjen sin mening om dette:)
    Takk til deg spreke dame!
    Stor klem fra Anne Karin

    SvarSlett
  4. Liker det jeg leser her :-D

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Liftgardiner i ull på ønskelisten

Morfar har vært på hytten og tatt mål. Liftgardiner i ekte ullstoff a la Helene Hennie er definitivt på ønskelisten nå. Inspirasjonen kom på Interiør og boligmessen i Grieghallen noen uker tilbake. Så nå er det neste steget å ta kontakt med forhandler og høre om pris på herligheten. Stoffene som Herr og Fru Muffins falt for var i blåtoner og kommer fra Green Apple som også har noen eksempler på nettsiden sin: Liftgardin i ullstoff med skinn detalj... Fine rutemønstrete puter og pledd.. Egentlig likte jeg aller best dette stoffet, gardiner vist på bloggen til butikken Skyttelen i Elverum.,  men regner med at det er litt og hvert å velge mellom også i butikken her på vestlandet.  Bilde lånt fra http://skyttelen.blogspot.com/2009/11/gardiner.html Vinter og høstsesongen er under oppseiling og det er flere ting fru Muffins ønsker seg til residensen på fjellet....for eksempel lampen Wallacestone fra Living hadde gjort seg over spisebordet. Den koster i overkant av 3000,

Litt nytt

På lørdag hadde mannen min bursdag og vi hadde noen timer fri for litt interiør shopping. Skjenken bak sofaen og de to lampene fikk bli med hjem. Skjenken er samme merke og modell som den som står i yttergangen . Nokså fornøyd med resultatet vi ☺ Lamper fra JC interiør.

Drømmen ble virkelighet

Omsider ble drømmen om et nytt kjøkken virkelighet.  ☺☺☺ Vi er nesten i mål med prosjektet men en feil ved benkeplaten som er laget av Silestone har gjort at vi måtte re bestille denne. Ventetiden er mange uker. Det gjør at vi heller ikke får satt på endestykket av benkeplaten. Men vi begynner å få et inntrykk av hvordan ferdig løsning blir.  Snøhvit benkeplate i Silestone. Gardinene er fra Ralph Lauren og kjøpt på Finn.no Selv om det ferdige resultatet ikke er på plass enda er det deilig å slippe å leve på en byggeplass. Kan poste noen bilder fra perioden helt uten kjøkken en annen dag.