Gå til hovedinnhold

Passer disse to sammen mon tro?

Omsider..og da mener jeg omsider er turen kommet til kjøkkengulvet. Nå har fru Muffins (eller skal en rett og slett etterhvert begynne å si fru Vingle? ) landet på løsningen - hvitmalt kjøkkengulv.



Valget har vært basert på det faktum at gulvet i stue og kjøkken med tiden skal skiftes og hvor mye penger skal en egentlig legge i noe en i utgangspunktet vet er midlertidig? Hvitmalte tregulv er også noe av det peneste fru Muffins vet om og etter å ha lest tips om maling av gulv som Annette Willemine allerede har delt her i BloggLandia er saken rimelig klar..bortsett fra en litt slitsom detalj....nemlig
PELSDYRET....



Fru Muffins ser for seg marerittet med svarte labbemerker og oppskrapte gulvplanker og lurer på om dette er en kombinasjon som i det hele tatt lar seg sette ut i live? Pelsdyret er ikke kjent for å ta smålige hensyn noe parketten i stuen bærer preg av, så sånn sett er det kanskje det samme hva man velger...Råbetong gulv hadde kanskje passet best, men er litt kjølig og ukoselig...? Noen som har prøvd kombinasjonen ivrig pelsdyr og hvitmalt tregulv? Er dette en øvelse for viderekomne?





Kommentarer

  1. Jeg hadde malt gulvene. Du sier det bare er midlertidlig. Så klart de blir slitt men bruk GOD golvmaling, og de blir slitt om du har hund eller ei. Det er jo sååå lekkert med malte tregulv. Vi har det i feriehuset og har hund men vet ikke om det er vi mennesker eller hunden som sliter mest på gulvene.

    Klem fra Gry :-)

    SvarSlett
  2. Jeg ville IKKE gjort det. Med mindre du er svært glad i å vaske og støvsuge og dessuten har lyst til å finne deg i merker etter klør.
    På grunn av dette kommer jeg nok aldri til å ha hvitmalte gulv. Men pergo eller hva man nå kaller det kommer i så veldig mye fint nå. Har du sjekket ut muligheten for et grått gulv? Litt drivedaktig, vi har lagt gulvbelegg i den ny oppussende gangen vår med med drivved mønster. Eminent opplegg, møkka vises ikke så fort, det er levende og interresant, lett å rengjør og dessuten passer det til den nostaligske stilen. Ta deg en kikk rundt og se på hva andre muligheter du har, det vil være surt å angre på dette uansett hvor mye midlertidig det er.

    SvarSlett
  3. Hmmm..., hvitmalte gulv er for de som har litt "støv på hjernen" har jeg funnet ut...
    Det var et helt hvitt gulvbelegg på kjøkkenet her da vi kjøpte huset. Var ikke mange ukene det gikk før jeg fikk "grini" meg til noe annet på gulvet... Syntes vaskebøtta sto framme bestandig og det orket ikke jeg i lengden...
    Og en stor hund og malt tregulv, nei, tror ikke det passer sammen. Legg da heller et hvitt laminatgulv som tåler en trøkk hvis du absolutt ønsker det hvitt!

    SvarSlett
  4. Heisann.. smiler for meg selv når jeg ser for meg du og hunden på tur idag.. slitsomt når de er lite samarbeidsvillige
    nesten synd du ikke hadde med kameraet

    Jeg hadde nok ikke taklet hvitmalt gulv med hund i hus, men Anette W har vel også hund, så hun har vel erfaring med at det kanskje går.
    Spennende å se hva du velger, enig at det er superfint..
    Go ny uke til deg

    SvarSlett
  5. Tusen takk for omtale og link i innlegget ditt! Er kjempefint hvis vi kan hjelpe hverandre her inne.

    Så lenge du er klar over kombinasjon stor hund med klør og dertil riper, samt beige pelshår som vil synes ganske greit ville jeg ikke vært "redd" for å velge hvitt gulv. Jeg går ut fra at du, som jeg, ikke sender hunden din rett inn i huset uten skikkelig tørk av poter og pels. Vi må av og til ligge til tørk på vaskerommet før vi kan slippe han inn. Da blir det ikke potemerker på gulvene. Men dette vet jo du også helt sikkert alt om. ;)
    Du må huske på å velge et godt produkt som etter herding gir den beste motstanden for slitasje, og spesielt klør. Se tips på innlegget mitt.

    Hvis gulvet du skal male er gammelt, og kanskje vurderes skifetet ut likevel, kan det være verdt et forsøk med noen strøk med maling. I verste fall har du jo tenkt til å måtte bytte gulvet uansett. Lykke til med valget!

    PS! Ser i et annet innlegg her at mannen har tips til pussing av sølv. Hvis jeg må være så frempå å komme med en kommentar? Den metoden kan skade sølvet. Som 5 generasjon gullsmedslekt er dette ikke å anbefale. Gullsmedene har nyere og bedre produkter de selger enn de kjente gammeldagse pussemidlene. Håper du synes det var ok at jeg kom med min mening om dette.

    Ønsker deg en deilig start på uken!

    Klem,
    Anette Willemine

    SvarSlett
  6. Jeg har ikke prøvd kombinasjonen, men begge deler (alså både gulv og hund) er koselig så det går sikkert bra. ;)
    Lo godt av kommentaren din inne hos meg forresten. Herlig!
    Ha en god mandag. :)

    SvarSlett
  7. Minnes da gulvflisene på badet i en kort periode var hvite. Skrekk og gru! Om du kvier deg for å få striper, skal jeg love at hybelkaniner og hundehår og annet rusk viser etter en halv dag. Men innmari fint på bilder ja. Husker ikke helt om dere hadde furu eller gammel parkett på kjøkkenet. Men om det er furuplank, kunne det jo vært fint å fjerne lakken (lakkfjerningsmiddel), etterpusse og bruke oljebeis og ettervokse med voks evt. med pigment for å forsterke fargeeffekten. Gir mattere finish og mindre utsatt for riper pga har ikke sånn hard overflate. Kan jo da velge gråtonet eller hvit. Men tror ikke jeg hadde malt det hvitt. I såfall etterlakke med lakk som tåler en del for å forsterke og som ikke gulner. Men viktigst om du maler, som herlige EINAREN i Tid for Hjem sier, er AVFETTINGEN, ikkje glem avfettingen!! Ser at det meste jeg har malt hvitt av ymse ting flikker og flakker av her og der etter sammenstøt. Pergo har fine laminatgulv i hvit og gråtonet eik:) Lykke til!

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Liftgardiner i ull på ønskelisten

Morfar har vært på hytten og tatt mål. Liftgardiner i ekte ullstoff a la Helene Hennie er definitivt på ønskelisten nå. Inspirasjonen kom på Interiør og boligmessen i Grieghallen noen uker tilbake. Så nå er det neste steget å ta kontakt med forhandler og høre om pris på herligheten. Stoffene som Herr og Fru Muffins falt for var i blåtoner og kommer fra Green Apple som også har noen eksempler på nettsiden sin: Liftgardin i ullstoff med skinn detalj... Fine rutemønstrete puter og pledd.. Egentlig likte jeg aller best dette stoffet, gardiner vist på bloggen til butikken Skyttelen i Elverum.,  men regner med at det er litt og hvert å velge mellom også i butikken her på vestlandet.  Bilde lånt fra http://skyttelen.blogspot.com/2009/11/gardiner.html Vinter og høstsesongen er under oppseiling og det er flere ting fru Muffins ønsker seg til residensen på fjellet....for eksempel lampen Wallacestone fra Living hadde gjort seg over spisebordet. Den koster i overkant av 3000,

Litt nytt

På lørdag hadde mannen min bursdag og vi hadde noen timer fri for litt interiør shopping. Skjenken bak sofaen og de to lampene fikk bli med hjem. Skjenken er samme merke og modell som den som står i yttergangen . Nokså fornøyd med resultatet vi ☺ Lamper fra JC interiør.

Drømmen ble virkelighet

Omsider ble drømmen om et nytt kjøkken virkelighet.  ☺☺☺ Vi er nesten i mål med prosjektet men en feil ved benkeplaten som er laget av Silestone har gjort at vi måtte re bestille denne. Ventetiden er mange uker. Det gjør at vi heller ikke får satt på endestykket av benkeplaten. Men vi begynner å få et inntrykk av hvordan ferdig løsning blir.  Snøhvit benkeplate i Silestone. Gardinene er fra Ralph Lauren og kjøpt på Finn.no Selv om det ferdige resultatet ikke er på plass enda er det deilig å slippe å leve på en byggeplass. Kan poste noen bilder fra perioden helt uten kjøkken en annen dag.