Gå til hovedinnhold

Ting jeg ikke tør blogge om!

Fru Fjeldhammer la igjen en grei kommentar her på bloggen i går der hun blant annet skriver at det er ting hun har lyst å blogge om men lar vær å gjøre det for da betyr det at hun han en dårlig blogg- ifølge de uskrevne normene i BloggLandia. Nå er det 3. gangen Fru Muffins føler at hun møter på disse uskrevne normene for skikk og bruk. Og nå får jeg lyst å referere til Kardemommeloven:


Man skal ikke plage andre,man skal være grei og snill,og for øvrig kan man gjøre hva man vil.







Sånn omtrent dette mener jeg bør utgjøre begrensningen for blogging. Og ok, regelen til NIB om at bloggen i hovedsak må dreie seg om interiør for å kunne klassifiseres som en interiørblogg. Den kjøper jeg. Men det må dog bare gjelde for de av oss som har søkt og fått medlemskap hos NIB. Andre begrensende regler for bloggetema må jeg si at jeg ikke helt greier å identifisere, men ønsker svært gjerne at noen av dere tar dere bryet med å gi meg eksempler på hva som ikke bør blogges om? Eller som gjør bloggen til en dårlig blogg for å si det på en annen måte? 

På jobben i lunsjen en dag hørte jeg en kollega si til en annen at hun kunne bare ikke begripe konseptet interiørblogging. Hva poenget var med å skrive om vaskerommet sitt og sånt. Interiørbloggere er stereotype sett fra utsiden - det fikk jeg en bekreftelse på da. Og når sant skal sies så gjør vi jo vårt beste for å oppfylle stereotypen interiørblogger:

For eksempel så skriver vi stadig vekk om  det obligatoriske bakverket MUFFINS. (Her er jo undertegnede litt i glasshus sånn navnemessig....øhhh.) Men dog, spiser interiørbloggere flere klissete svære muffins enn andre? Ja. Muffins = interiørblogging Must have. Hvis en ikke er blant de litt mer pengesterke bloggerne da. De som i tiden de blogger har penger nok til å kjøpe seg både ett og to hus med svindyre møbler, marmorfliser og drømmekjøkken. De baker KANSKJE muffins men definitivt ikke julebrød og denslags. (gjærbakst tror jeg generelt ikke disse bloggerne ikke bedriver i særlig utstrakt grad) Derimot bakes det ting som f.eks. makroner i alle regnbuens farger. Og så pleier de kontakt med B kjendiser. Det er alltid et viktig tema å få med.

Tilda figurer og Green Gate. Trenger jeg si mer?
Hortensia (helst hvite) i sølvpotte..og hvitmalte gulv, vegger, møbler, Bruka skåler, mugger, osv.

Hehe, jeg skal gi meg. Håper dere ser humoren her, og ingen blir tråkket på tærne, vi kan ikke være så innmari selvhøytidelige. Men tror vi som gruppen interiørbloggere totalt sett blir forbundet med alt dette.

So what? Hvis vi liker disse tingene så er det jo helt greit. Men det er også greit om vi liker noe mer. Jeg synes det ville være greit om fru Fjeldhammer turde å blogge om ting hun hadde på hjertet og ikke tenkte så mye på om noen ville rynke på nesen. Jeg er nemlig mer enn spent på hva fru Fjeldhammer ville skrevet om da. Og kanskje gjelder dette også andre som føler at interiørbloggen er eller kan bli noe mer enn en blogg om maling og Tilda?

For fru Muffins er ikke bloggen et sted populariteten skal høstes eller testes ut. (Fruen har altfor mage meninger i magen til at dette kunne være et tema å vurdere) "Rosa muffins" var ment å være et sted å samle inspirasjon til oppussingen av vår bolig fra 70-tallet. Men den er blitt noe mer. Den er blitt et sted hvor jeg er blitt "kjent" med masse hyggelige jenter fra hele landet. Et felleskap med interiør som hovedinteresse. Dersom det bor mer i dere jenter, så vil ihvertfall jeg gjerne høre om det :)


Kommentarer

  1. Amen!
    Og derfor er ikke jeg medlem av NIB. Jeg skriver om det jeg vil, også får folk lese hvis de vil.

    SvarSlett
  2. Amen fra meg også!:)
    Jeg vil gjerne skrive om det JEG har lyst til og ikke det som NIB vil.. Har heller ingen intensjoner om å være høyt plassert blant "populæritets listene", eller ha flest mulig følgere. Det er litt søkt syns jeg (uten at jeg heller tråkker noen på føttene). Jeg enkelt og greit syns det er et hyggelig møtested, og syns som deg at jeg har møtt så mange kjekke kvinnesjeler her inne. Så jeg skriver akkurat det JEG VIL, så får folk selv velge om de gidder lese det eller ei.
    Hipp hurra for fru muffins!!
    Klem klem

    SvarSlett
  3. Hei og takk for kommentarer :) For ordens skyld så påpeker jeg at det i utgangspunktet ikke var NIB jeg anså som "den store stygge ulven" her. Som jeg skriver så synes jeg regelen om at x av x antall innlegg må handle om interiør for å kunne kategoriseres som en interiørblogg høres rimelig ut. Interiørbloggere bør jo ikke hovedsaklig blogge om bilmotorer o.l. ;)
    Men aner nå at NIB har noe med reglene for akseptable bloggetema å gjøre? Skal jeg tolke tilbakemeldingene fra dere slik?

    SvarSlett
  4. Blogg om det dere har lyst til, det gjør jeg...
    Jeg har ên Tilda som jeg fikk tilslag på i en adventskalender, jeg samler ikke på Green Gate, det eneste jeg har av det merket er tre bokser som ble innkjøpt til knekkebrød. Ikke pga. av merket, men fordi de var søte med blomster på...
    Ikke har jeg noe i Durance, syntes slett ikke det lukter spesiellt godt av de oppskrytte lavendelduftene jeg. (jeg kjenner nesten ikke at det dufter noe av den) Lavendelblomsten er jo bare stygg, den ønsker jeg slett ikke ha her hjemme. Ikke har jeg noen Ektorp i stua heller, den syntes jeg ser ut som en utslitt og lefsete uformelig putehaug.
    Ingenting av dette er ment som noen kritikk, bare min mening, og egen mening det må vi få ha... Ønsker slett ikke være ên i mengden...
    Jeg blogger om interiør, og andre familie- og hverdagslige ting.
    Syntes det er en slik variasjon som fenger meg i andres blogger også...
    Så stå på damer, gjør akkurat som det dere vil, lag en blogg etter hjertet!

    Klem...

    SvarSlett
  5. Sitter her med et himla stort glis. Ektorp sofa skal jeg ha. Hvorfor? god å sitte i , vaskbare trekk et must med mann barn katter og ikke så flink til å vaske gulv. Dessuten er det den eneste sofaen som vil passe inn størrelsesmessig der den skal stå. Vil helst ha creme farget, men må antageligvis finne meg i blekinge hvit pga prisen i første omgang.
    Hvitmalte gulv? Nei. jeg har bedre fore i livet enn å vaske meg i hjel.
    Durance, vel jeg har den allround lavendel vasken ,den er nesten tom og kommer ikke til å bli kjøpt igjen fordi jeg synes den lukter så sysntetisk a la tippoldemors gamle møllkuler i linskapet. Hehe
    Lavendel blomsten elsker jeg, men så er jeg jo hagegal å da. Vet ikke om jeg er på nib engang lenger jeg. Ikke i bloggrollen men i medlemslista?? Må vel få gjort noe med det. Jeg er vel en interiørblogger, men stereotyp neppe. Kveldens prosjekt er nemlig å sette hønsenetting i skapdørene på en sjenk.
    Verste problemet med interiør her i landet er at utvalget til butikkene er veldig mye av det samme. legg på janteloven så får du etlass hvite blogger som ser tilsynelatende like ut. For meg er hva de skriver det som betyr mest. Blgoger med sukkerfine bilder men nesten ingen tekst og stort sett bare tablåer, vel jeg leser dem ikke. Men feks deg nå.Deg leser jeg med et glis hver gang. For det er underholdning og inspirasjon jeg trenger og ikke høre for n'te gang carpe diem og durance durance!!
    Muffins? Ja jeg baker det hvert skuddår. De ser ikke særlig fotogene ut dog. Men jeg baker dem for å spise dem ikke for å ta bilde.
    Ha en glimrende kveld muffins!
    klem!
    Line-Cathrin

    SvarSlett
  6. Hei! Velkommen som følger hos meg! Eg havna midt oppi ein debatt her ser eg. Eg bloggar om interiør, men eig ikkje Tilda eller Green Gate. Har aldri blogga om muffins. Eg er nok litt utanfor det store fellesskapet? ;) Eg bloggar om det eg likar, og så får folk lese det viss dei vil. Eg veit godt kva som gir mest lesarar, men har blitt flinkare å blogge om det eg synes er viktigast; nemleg originalitet og eigen smak!

    Ha ein nydeleg, ny veke!

    Klem E :)

    SvarSlett
  7. He-he...ja du kan få sagt det! Nå er ikke jeg med i NIB, så sånn sett kan jeg skrive hva jeg vil (hvis jeg har forstått reglene rett) men det er langt fra tanker og meninger som svirrer rundt i knollen, til det som kommer ut på skjermen. Man skal ha tunga rett i munnen og skrivekunsten i sin makt (og der melder jeg pass) for at ting ikke skal misforståes, for man vil jo ikke tråkke noen på tærne heller.
    Personlig vil jeg gjerne lese om mer enn blonder og lysestaker eller bli servert tilnærmet like bilder år etter år... Det grenser jo til det kjedsommelige.
    Kanskje mange føler seg kneblet nettopp fordi de er NIB'ere og at bloggen derfor kun skal inneholde interiørstoff? Jeg ser flere som unnskylder seg når de en skjelden gang skriver noe personlig, andre har også fått pepper nettopp for dette.
    Det er klart at skal du hele tiden fore det norske folk med bilder og stoff uten å gå i reprise, og samtidig holde besøkstelleren på et anstendig nivå, må du minst kjøpe og selge et par tre hus, male et par dusin vegger og skifte møbler en gang i året. Det er slitsomt det.
    Jeg tror dessverre det er mye stress og konkurranse ute og går også jeg. Det som burde være en koselig hobby med en touch av inspirasjon, kan fort bli en hverdag i misnøye og nye krav... og da smaker ikke muffinsen særlig godt heller om den er aldri så mye servert på fat fra Greengate...

    Huff, nå tror jeg at jeg vandret langt ut på viddene gitt, men... det går vel bra siden vi kan skrive hva vi vil ;-)

    Fortsett å lufte dine meninger, så blir vi sikkert tøffere etter hver vi andre også!

    SvarSlett
  8. Jeg baker ikke så mye muffins....liker gjærbakst bedre jeg. liker iallefall ikke klissete rosa muffins....mener ikke å være frekk altså. Nå snakker jeg om kaken....og ikke deg. jeg blogger akkuart hva jeg vil...og det vet alle at JEG gjør. Mine er ikke rustet inni..og utenpå er de perfekte...jeg liker rust, jeg liker slitte gamle ting med liv....tanken var aldri å forvandle arkivskapet. Hvis du leser bloggen min vet du at jeg liker den slitte industrilooken. jeg er ingen rosablogger...jeg liker alle slags stiler,,,,men rust, velbrukt...det ligger mitt hjerte nærmest. Kunne aldri ha tennkt meg å forvandlet arkivskapet mitt !! Er du på styr ?? det er perfekt nå....vi er nok veldig ulike,,,,,både på smak og "glasur"...liker ting litt sånn naturell uten fpr mye estoffer :) ha ha...syns jeg er er morsom nå....neida du skjønner....det har aldri vært min intersjon å forvandle skapene...bare gi dem en liten vask. Spent å se hva du får til. Si i fra når du har funnet ut av det. Hvis du ikke vil ha dem finnes det mange flotte damer som liker gjenbruk der ute....og har ork til å gå på ...eller liker dem med rust og sjarm.
    Ha en fantastisk kveld :)

    SvarSlett
  9. Hm, aldri hørt om noen bloggregler - hverken skrevne eller uskrevne. MEN hadde jeg hørt om dem, hadde jeg driti i dem, rett og slett! Blogger om ditt og datt uansett, og leser alle blogger jeg kommer over. Kult at du skriver om det!

    SvarSlett
  10. Skjønner veldig godt hva du mener :) Virker som det nesten er en egen mal man må følge. Det er mye mer spennende med bloggere som gjør sin egen greie! Jeg skal vel som deg ikke kaste sten i glasshus med tanke på navnet på bloggen. Nå har ikke jeg en ren interiørblogg, men jeg skriver jo om muffins eller "cupcakes" nå og da, men det skyldes at jeg har bodd i USA og tok med meg tradisjonen for mange år siden. Jeg blir vel mer enn noen andre irritert av å se muffins dukke opp i enhver blogg, det har jo liksom vært min greie!
    Forresten takk for at du følger bloggen min - og ja jeg skriver om litt av hvert :)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Liftgardiner i ull på ønskelisten

Morfar har vært på hytten og tatt mål. Liftgardiner i ekte ullstoff a la Helene Hennie er definitivt på ønskelisten nå. Inspirasjonen kom på Interiør og boligmessen i Grieghallen noen uker tilbake. Så nå er det neste steget å ta kontakt med forhandler og høre om pris på herligheten. Stoffene som Herr og Fru Muffins falt for var i blåtoner og kommer fra Green Apple som også har noen eksempler på nettsiden sin: Liftgardin i ullstoff med skinn detalj... Fine rutemønstrete puter og pledd.. Egentlig likte jeg aller best dette stoffet, gardiner vist på bloggen til butikken Skyttelen i Elverum.,  men regner med at det er litt og hvert å velge mellom også i butikken her på vestlandet.  Bilde lånt fra http://skyttelen.blogspot.com/2009/11/gardiner.html Vinter og høstsesongen er under oppseiling og det er flere ting fru Muffins ønsker seg til residensen på fjellet....for eksempel lampen Wallacestone fra Living hadde gjort seg over spisebordet. Den koster i overkant av 3000,

Litt nytt

På lørdag hadde mannen min bursdag og vi hadde noen timer fri for litt interiør shopping. Skjenken bak sofaen og de to lampene fikk bli med hjem. Skjenken er samme merke og modell som den som står i yttergangen . Nokså fornøyd med resultatet vi ☺ Lamper fra JC interiør.

Drømmen ble virkelighet

Omsider ble drømmen om et nytt kjøkken virkelighet.  ☺☺☺ Vi er nesten i mål med prosjektet men en feil ved benkeplaten som er laget av Silestone har gjort at vi måtte re bestille denne. Ventetiden er mange uker. Det gjør at vi heller ikke får satt på endestykket av benkeplaten. Men vi begynner å få et inntrykk av hvordan ferdig løsning blir.  Snøhvit benkeplate i Silestone. Gardinene er fra Ralph Lauren og kjøpt på Finn.no Selv om det ferdige resultatet ikke er på plass enda er det deilig å slippe å leve på en byggeplass. Kan poste noen bilder fra perioden helt uten kjøkken en annen dag.